Zdrowie

Witamina młodości – czym w rzeczywistości jest?

Spread the love

Młodość to szeroko rozumiany etap w życiu każdego człowieka, trudno go zdefiniować, z całą pewnością kojarzy się z czymś przyjemnym. Jesteśmy wówczas pełni energii i witalności, nasze ciało jest sprawne, a umysł jasno pracuje. Dążymy do tego, aby jak najdłużej zachować młodość, natomiast w starszym wieku pragniemy do niej powrócić. Od wieków szukano metod na zatrzymanie starzenia się – w starożytności zajmowali się tym alchemicy. Współcześnie wiemy, że zdrowym stylem życia możemy wpłynąć na opóźnianie procesów starzenia i zachowanie młodości na dłużej. Odpowiadają za to między innymi tzw. witaminy młodości.

Czym są witaminy młodości?

Witaminą młodości nazywamy witaminę E – jest w tym zakresie królową wśród wszystkich związków odżywczych. Działanie pomocnicze wykazują jednak również inne substancje, w tym: witamina C oraz witaminy z grupy B. Zbilansowana dieta dostarczy wszystkich tych związków, w razie konieczności warto jednak rozważyć dodatkową suplementację. Niedobór witaminy E nie tylko pogarsza wygląd zewnętrzny, ale i wpływa na pogorszenie wzroku, zmęczenie, osłabienie odporności i bolesność mięśni. Wszystkie te objawy kojarzą się ze starością. Także z tego względu witaminę E uznaje się za eliksir młodości.

Witamina E pomaga zachować młodość

Witamina E (tokoferol) jest bardzo silnym przeciwutleniaczem rozpuszczalny w tłuszczach. Usuwa z organizmu wolne rodniki, które przyczyniają się do przyspieszania procesów starzenia oraz rozwoju licznych chorób przewlekłych. Ma działanie odmładzające, ponieważ jej regularne spożycie nawilża skórę, zwiększa jej elastyczność i jędrność oraz zmniejsza widoczność zmarszczek. Z tego względu jest częstym składnikiem suplementów i kosmetyków przeznaczonych do pielęgnacji skóry dojrzałej. Mało kto wie, że pełni ona ważne funkcje w naczyniach krwionośnych – rozszerza je oraz hamuje agregację płytek krwi. Wchodzi w skład błon komórkowych, warunkując ich właściwą budowę i przepuszczalność. Największe ilości witaminy E zawierają oleje roślinne, orzechy, awokado i tłuste ryby.

Witamina C spowalnia starzenie

Starzenie się organizmu możemy spowalniać również witaminą C. Zwiększa ona elastyczność i szczelność naczyń krwionośnych, obniża poziom cholesterolu LDL oraz usprawnia krążenie. Zmniejsza ryzyko tworzenia się blaszki miażdżycowej, co chroni przed licznymi chorobami sercowo-naczyniowymi. Dzięki temu wszystkie tkanki ustroju są lepiej odżywione i ukrwione. Odpowiednia podaż składników odżywczych sprawia, że skóra staje się gładka i nabiera zdrowych kolorów, natomiast włosy są wytrzymałe i nie wypadają. To kolejny silny antyutleniacz, który opóźnia procesy starzenia. Ponadto ułatwia wchłanianie żelaza, dzięki czemu utrzymujemy w dobrej kondycji nie tylko wygląd zewnętrzny, ale funkcjonowanie całego organizmu. Niedobór witaminy C powoduje osłabienie mięśni i zwiększa ryzyko powstawania siniaków, wybroczyn czy krwawień. Pojawiają się bóle głowy, czemu towarzyszy osłabienie zdolności koncentracji. Witaminę zawiera m.in. natka pietruszki, papryka, acerola, szpinak czy brzoskwinie.

Witaminy z grupy B wpływają na nasz wygląd

Nie wszystkie witaminy z grupy B działają antyoksydacyjnie, lecz niemal wszystkie poprawiają kondycję skóry, włosów i paznokci. To witaminy rozpuszczalne w wodzie. Wpływają na nasz ogólny wizerunek – wyglądamy młodziej i tak też się czujemy. Kwas foliowy wspomaga regenerację skóry, zwalcza trądzik i zapobiega powstawaniu wyprysków. Ostatnie badania wykazały, że jego odpowiedni poziom w organizmie może chronić przed przedwczesnym pojawianiem się zmarszczek. Witamina H (biotyna) odpowiada za wysoką jędrność skóry, wytrzymałość paznokci i odżywienie włosów na całej ich długości. Spośród wszystkich witamin z grupy B działa w tym zakresie najintensywniej. Korzystny wpływ ryboflawiny opiera się na zwalczaniu stanów zapalnych, łojotoku czy leczy zaburzenia widzenia. Zwalcza nadmiar wolnych rodników. Podobnie jak witamina C i witamina E wykazuje właściwości antyoksydacyjne. Produkty bogate w witaminy B to m.in.: jaja, nabiał, fasola, ryby, szpinak, orzechy czy drożdże. Aby długo cieszyć się młodością – zarówno psychiczną, jak i fizyczną – warto suplementować kompleks witamin B oraz dbać o zdrową dietę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *