Zdrowie

Toksycznosc witaminy D3 – co należy o niej wiedzieć?

Spread the love

Witamina D należy do grona witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Jest jednym z nielicznych związków, których nie można dostarczyć wraz z pożywieniem w odpowiedniej ilości. Z tego powodu wiele osób cierpi na jej niedobór. Podwyższony poziom witaminy D jest równie groźny, co niedobór, wywołując potencjalnie niebezpieczne objawy. Niektórzy badacze sugerują, że każdy człowiek powinien przyjmować dodatkową witaminę D oraz regularnie kontrolować jej stężenie w surowicy krwi.

Za co odpowiada witamina D3?

Główną funkcją witaminy D jest utrzymywanie równowagi między wapniem a fosforem oraz absorpcja i metabolizm wapnia w układzie kostnym. Dzięki niej kości i stawy są wytrzymałe, silne, mało podatne na uszkodzenia. Witamina D odpowiada również za nasz układ odpornościowy. To dzięki niej organizm jest w stanie szybko zwalczać infekcje. Pozostałe funkcje obejmują utrzymanie właściwej koordynacji nerwowo-mięśniowej, warunkowanie przekaźnictwa nerwowego, produkcję insuliny przez trzustkę oraz działanie antyoksydacyjne.

Niedobór witaminy D w organizmie ma poważne konsekwencje. W przypadku dzieci i młodzieży powoduje krzywicę i rozmiękanie kości, zaś u osób dorosłych i starszych – osteoporozę. Częste są złamania, pęknięcia czy urazy mechaniczne kości. Pojawiają się problemy z zębami i przyzębiem, bóle kostno-mięśniowe, bóle stawów oraz bezsenność. Dodatkowo pogarsza się wzrok, a osoba dotknięta niedoborem traci apetyt. Brak wystarczającej ilości witaminy D w organizmie skutkuje chorobami przewlekłymi, np. zespołem jelita drażliwego i nietolerancją pokarmową. Dla zachowania wysokiego zdrowia kości w każdym wieku warto skorzystać z suplementacji witaminy D.

Źródła witaminy D

Witamina D w największych stężeniach występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego. Udowodniono, że dieta może pokryć jedynie 20% dziennego zapotrzebowania na witaminę D. Aby tego dokonać, w diecie powinna znajdować się spora ilość tłustych ryb – łososie, pstrągi, makrele, węgorze. Oprócz tłustych ryb warto sięgać po sery pleśniowe, mięso, jaja i grzyby, pokarmy te zawierają jednak dużo mniejsze ilości witaminy D. W związku z tym, że witamina występuje naturalnie w niewielu produktach spożywczych, największe jej ilości – pokrywające dzienne zapotrzebowanie – organizm musi samodzielnie wyprodukować. Witamina D powstaje z 7-dehydrocholesterolu pod wpływem promieniowania UVB. Oznacza to, że im dłużej przebywamy na słońcu i naświetlamy odkryte partie ciała, tym większa produkcja następuje wewnątrz organizmu. Jak można się domyśleć – poziom witaminy D3 zależy od pory roku i nasłonecznienia. Porą jesienną i zimową dobrze sprawdzi się suplementacja witaminą D. Większości zaleca się branie ją przez cały rok. Aby zwiększyć jej wchłanialność z suplementów diety i leków należy jednocześnie spożywać zdrowe tłuszcze oraz witaminę K.

Jaka dawka witaminy D jest potrzebna? Osobie dorosłej zaleca się przyjmowanie 800-1000 IU, przy czym zapotrzebowanie wzrasta przy osteoporozie, otyłości, unikania wychodzenia z domu, złej diecie i innych czynnikach. Dawka witaminy D powinna zawsze być dobrana indywidualnie. Nadmierne przyjmowanie suplementów prowadzi do wysokiego poziomu wapnia i uszkodzenia nerek.

Nadmiar witaminy D3

Nadmiar witaminy D czy zatrucie witaminą D są bardzo rzadko spotykane. Nie ma możliwości niebezpiecznej kumulacji tego związku opierając się jedynie na diecie i ekspozycji na promienie słoneczne. Tym bardziej, że znaczna większość społeczeństwa cierpi na niedobór witaminy D. Przedawkowanie witaminy D może mieć miejsce przy nieodpowiedniej suplementacji, gdy przez dłuższy okres czasu będziemy dostarczać dawkę 4-krotnie większą od zalecanej. Doprowadzi to do zatrucia organizmu, ponieważ tak duży poziom witaminy D jest toksyczny. Konsekwencją tego stanu są m.in.:

  • uszkodzenie nerek, w tym niewydolność nerek
  • objawy hiperkalcemii
  • kamienie nerkowe
  • bóle i zawroty głowy
  • bóle oczu
  • otępienie
  • osłabienie, przewlekłe zmęczenie
  • zaparcia
  • nadmierne pragnienie
  • zapalenie trzustki

Zbyt duże dawki witaminy D wiążą się z podwyższonym poziomem wapnia w ustroju. Znacznie szybciej wchłania się on układu pokarmowego prowadząc do resorpcji kości. Absorpcję wapnia wiąże się z odkładaniem jego jonów w ważnych narządach wewnętrznych – sercu, tętnicach czy nerkach, a także w tkance tłuszczowej. Efektem jest m.in. niewydolność nerek.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *